Páholy: A Szépség és a Szörnyeteg Budapesti Operettszínház

2015.10.03

A szívemnek legkedvesebb mese a Szépség és a Szörnyeteg. A történet szerint egy herceg szívtelenül elutasít egy tündért, aki cserébe elátkozza, Szörnyeteggé változtatja, és úgy kell leélnie az életét, hacsak nem talál valakit, akit szeret és aki viszonozza érzelmeit. Az eredeti meséről amit hallottam, az alapján a Disney-féle változat sokat hozzáadott, a durva családi történet és a kastélyban kialakuló Stockholm-szindróma pedig örülök, hogy a kukában végezte. A világsikerű rajzfilmből Broadway musical lett, ami szerencsére kis hazánkban is bemutatásra került Böhm György rendezésében.

A musical sokkal bővebben mutatja be a mesét, mint a rajzfilm. A közel három órás darab ki lett egészítve újabb dalokkal, gondolatokkal, amik árnyalják és kerekké teszik a történetet. Szerencsére az eredeti zeneszerző és szövegíró kezében hagyták ezt a munkát, így az új dalok tökéletesen beleillenek a régiek közé. A magyar szöveget pedig Kerényi Miklós Gábornak és Somogyi Szilárdnak köszönhetjük.

Személy szerint a Szörnyeteg dalait nagyon szeretem, mert az eddigi történetben kevés hely jutott az ő szemszögének. Azt tudjuk, hogy el kellett csúfulnia, hogy a lelke megszépülhessen, és Belle érkezésével motivált is lesz, de itt a folyamat sokkal érzékletesebben be lett mutatva. Megláthatjuk a szörny mögötti embert, aki változik, bármilyen nehéz is legyen az. A félelmei és a fájdalma is sokkal kézzel foghatóbbak. Több szereposztásban is volt szerencsém látni a darabot, és mindkét Szörnyeteg másért tetszett. Amíg Homonnay Zsolt mérgesebben, zsörtölődve indít, a Szörnyeteg minden dühét és csalódását átadva, addig Szabó P. Szilveszter érzékenyebben fogott a karakterhez és inkább a vívódása, fájdalma került előtérbe.

Belle az igazi hősnő, aki korát megelőzően művelt és saját jövőjét illetően modern gondolkodású. A dalok által intelligenciája mellett a szívébe is bepillantást nyerhetünk. A rajzfilmben ő és az édesapja voltak igazi különcök, ez a darabban megfordult. Rózsa István amolyan elvarázsolt kis falut alkotott meg a díszleteivel, ahol a bolondos koreográfia is rásegít erre az érzésre. Ezek közt Belle, a könyvmoly és Maurice, a szórakozott feltaláló nem olyan szokatlan. Amiben mégis eltérnek a többiektől, az az, hogy nem versengenek senki kegyeiért, és szerényen, szeretetben élnek együtt. Belle ezért is érzi magát kívülállónak, mert nem értik az értékrendjüket a körülöttük élők. A Szörnyeteggel többek között ez köti össze őket. E mellett Belle végre talál valakit, akivel az olvasás élményét is megoszthatja. Vágó Bernadett tökéletes Belle szerepére: nem csak derűt, vidámságot sugároz, hanem a lány törékenységét is kihangsúlyozza. Csuha Lajos pedig nagyon jól eltalálta a kedves, szórakozott és bölcs, lányos apuka figuráját.

Gaston nem tűnik olyan ijesztőnek elsőre, sőt. Kimondottan nevetséges a nárcisztikus lénye. A történet végére azért bebizonyítja, milyen veszélyes is tud lenni az ostobaság, különösen ha önbizalommal és befolyással párosul. Ő testesíti meg azt, amilyen a herceg lehetett: Kívül helyes, belül üres és sekélyes. Így láthatjuk a Szörnyeteg milyen sokat fejlődött, hogy szép, gazdag belsője legyen. Imre Sebastian sajnos már nem játsza ezt a szerepet, de nála jobb Gastont még nem láttam. Nagyon ügyesen egyensúlyozott a beképzelt műmájer és a kegyetlen gonosz között. Oláh Tibor és Sánta László is nagyon jó választás a Gaston körül tüsténkedő omega-hím, LeFou szerepére.

Mindig is élveztem az iróniát abban a szófordulatban, hogy a legnagyobb nőcsábászból gyertyatartót varázsolt a tündér. Lángőr így kénytelen fékezni vágyait, és másra is odafigyelni. Például több ideje jut gyertyát tartani a Szörnyetegnek, és tanácsokkal ellátni a hölgyekről. Csonka András és Bálint Ádám is nagyon tetszettek ebben Lángőrként, bár azt nem tudom, hogy nem zsibbad el a kezük az alaptartásban. De a humoruk jól volt mindig időzítve, s nagyon jól táncoltak/énekeltek. Lángőr lazaságát ellensúlyozza Perc úr, az óra, aki mindig pontosan tudja, mit kíván az illem, milyen fontos a precizitás és elszántan próbálja ezeket mindenkivel betartatni maga körül. Földes Tamás kellő humorral és bölcsességgel teszi szerethetővé ezt a kissé merev, öreg órát. De persze nem irányíthatunk mindent, és a többiek ott vannak számára, mikor a perfekcionizmusa sérül. Köztük is igen fontos Teamama, aki kicsit mindegyikük számára az édesanya biztonságát és melegségét biztosítja. A Szörnyeteg sokat is tanul tőle, hogyan kezelje az indulatait, hogy figyeljen oda mások igényeire. Nagyon örültem, hogy Náray Erikát láthattam ebben a szerepkörben is. Hármójuk beszélgetései is sokat árnyaltak a mesén, és pár korábban felmerült kérdésre is választ adtak. A legfontosabb az ő felelősségükre vonatkozik, amiért a herceg olyan irigyen és önzőn viselkedett, és ők hagyták ezen az úton. Így érthetőbb, hogy miért sújtotta az átok a kastély lakóit is. Mivel osztoznak a Szörnyeteg sorsában, fontos nekik, hogy segítsenek jobb emberré lenni, és ezzel mindannyian visszakaphassák a régi életüket.

A kastélyba belépve előtérbe kerülnek a csodálatos jelmezek, amiket Túri Erzsébetnek köszönhetünk. Legyen szó akár arról, hogy egy-egy tárgyat jelenítsenek meg, akár visszaváltozva az emberi megfelelőit lássuk ugyanannak, a hatás nem marad el. A Herendi porcelán mintái alapján létrejött étkészlet egyszerűen gyönyörű. Belle ruhái mindig kellően kifejezik az aktuális érzelmi állapotát, a falu lakói pedig kellemes összevisszaságot tükröznek. Nem lehetett ezek után könnyű dolga a koreográfusnak, Duda Évának: a különféle stílusoknak illeszkedniük kell teljes képhez, miközben egyes ruhák behatárolják a mozgást és a hozzá szükséges teret is. De szerencsére ezek a nehézségek nem látszódnak a darabban, természetes hatása lett az összképnek.

Még egy lényeges összetevőről nem beszéltem, ez pedig a közönség, ami ebben az esetben rengeteg kisgyereket jelent. Ahogyan rácsodálkoznak mindenre és átélnek minden helyzetet, az akaratlanul is átragad az emberre. Ahogyan az őszinte, zabolázatlan nevetés is, ami hozzátartozik a darab varázsához.

By BubuMaczkó 2015. október 3.