Témázom: Magányos farkasok

2015.09.26

Feltűnt már nektek, hogy legyen szó akár pozitív, akár negatív hősökről, nagy részüket nem terheli a család felelőssége? Különösen, ha valamilyen magasztos célért folyik a küzdelem. Főleg a fantasy és a kalandok rendelkeznek 'egyedülálló' szereplőkkel. Legyen szó a könyvek vagy a filmek világáról, nagyon sok az olyan karakter, aki egyedül kénytelen szembenézni az elemekkel. Ennek több okát is látom:

Bosszú

Az egyik, amikor az események indikátora pont a szeretett személy(ek) elvesztése, ami felkelti hősünkben az addig békésen szunnyadó oroszlánt vagy nem várt láncreakciót indít el. Minél ártatlanabb a szeretet tárgya, annál szívesebben olvassuk/nézzük végig amint igazságot szolgáltatnak neki. Ha közben hősünk új célt talál életének, új kapcsolatot alakít ki, és jobbá teszi mások életét, az csak a hab a tortán. Bruce Wayne vígan élné aranyifjú életét a szüleivel. Ha nem ölik meg a feleségét, a Gladiátor is boldogan kapálna otthon, néha szidalmazva a császárt.

Lelkiismeret

Ha az adott karakter kellően felelősnek érzi magát az események alakulásáért, minden követ megmozgat, hogy egyensúlyba hozza a cselekedeteit, és azok következményét. Peter Pakerre jellemző leginkább ez a fajta fájdalom, ami arra motiválja, hogy soha többet senkitől ne tagadja meg a segítséget.

Rejtély

Szintén jó alap egy történetnek, ha rejtély övezi a magány okát. Nincs is izgalmasabb, mint a szereplővel együtt megfejteni világának és személyének titkait, rájönni, miért kellett egyedül maradnia. A rejtély kulcsa pedig rámutathat, mit kell megtennie, hogy helyére kerüljön minden darab a kirakóban, és esetleg visszakaphassa a szociális életét. Ha nem, kanyarodhatunk is vissza az első pontra. Tristran Thorn az édesanyját szeretné megkeresni, és megismerni azt a világot, ahonnan származik. Jason Bourne pedig amnéziája következtében fel kell hogy térképezze életét.

Árvaság

Vegyítve az első kettő, azzal a különbséggel, hogy már eleve árván indul el a karakter. Rejtély és motiváció is egyben. Nehezített pálya, ha az örökséghez fel kell nőni, segítség nélkül. Ha vannak is rokonai hősünknek, azok elől általában menekülnie kell, de semmiképp sem tartják vissza. Harry Potter és Neville Longbottom is a szüleikhez próbálnak felnőni, miközben Voldemort vagy Bellatrix Lestrange gyenge pontját keresik. Ha Frodó nem lenne egyedül, nem hagyná ott a Megyét, mikor ehet és pöfékelhet a családdal otthon.

Céltalanság

A semmiből feltűnő és céltalanul bolyongó karakter. Mivel múltja ködbe vész, a jövőjében sem lehetünk biztosak. Veszteségeit már feldolgozta, céljait már elérte, vagy mélyen eltemette magában. Nem keresi a kalandot, a kaland találja meg inkább őt, és elveiért szívesen száll harcba. A John Coffey-t övező titkok teszik részben őt izgalmassá. Nem tudhatjuk, tényleg gyilkos-e, hiszen azt sem tudjuk, kicsoda. Jöjjön, aminek jönnie kell, ő vállalja hasonlóan a klasszikus western hősökhöz.

BJH avagy a Bajba Jutott Hölgy

Ez esetben a megfelelő korba helyezett lovagi torna végére érve az új család kialakítása és a lehető legfényesebb glória a cél. Will Turner soha nem lenne igazán jó ember és kalóz, ha nem indulna Elisabeth megmentésére. Don Tillman sem tudná meg, milyen a szerelem és a spontaneitás, ha nem sietne Rosie segítségére.

Bármilyen okból is marad magára az adott szereplő, mindenképpen fontos eleme személyiségének: kreatívabbnak, leleményesnek kell lennie, ahhoz, hogy egyedül is helytálljon. Illetve a karakterről sokat elárul, hogy hogyan kompenzálja szeretethiányát, melyik irányba fordítja őt. Hiába az anyja és a felesége iránti szeretet a fő motivációja Anakin Skywalkernek, ha az eszköze gyilkosság, célja az uralkodás.

Negatív hősöknél jó indok, hogy nem volt gyerekszobájuk, és fogalmuk sincs a szeretetről vagy bármilyen kapcsolatról. Voldemortról nehéz elképzelni, hogy a halhatatlanság kutatása helyett az anyja szoknyáján üldögéljen.

Illetve az is eléggé unszimpatikus irányba viheti el őket, ha van családjuk, mégsem vállalják értük a felelősséget, és lelépnek. De az is nagyszerű lehetőség lehet egy családi konfliktus vagy fejlődés bemutatására, hogy az egyik kedves rokon otthagyja a többit. Az egyetlen pozitív kicsengése a családtól való eltávolodásnak, ha a család helyzetén akar valaki javítani. Akár az anyagiakon akar javítani, akár a becsületét helyreállítani, a meglévő család is ugyanolyan jó motiváció lehet, mint az elvesztett.

Ahol a sikert osztják, a hitünk értéke többet nyom a latban a követőink számánál (Harry Potter és a halál ereklyéi film)

By BubuMaczkó 2015. szeptember 26.